Uitleg rugklachten - Pro-F fysiotherapie
16426
post-template-default,single,single-post,postid-16426,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Rugklachten

rugklachten

Rugklachten

Rugklachten

Rugpijn is een verzamelnaam voor verschillende klachten aan de rug. Rugklachten komen heel veel voor en ongeveer 80% van de volwassenen heeft wel eens last van een zeurende of stekende pijn, met of zonder uitstraling naar been en bil. Op advies van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de wetenschappelijke vereniging van de huisartsen in Nederland, wordt onderscheid gemaakt in aspecifieke lage rugpijn en rugpijn als gevolg van specifieke oorzaken.

Definities rugklachten

Specifieke oorzaken veroorzaken rugklachten. Het is belangrijk om deze te herkennen, omdat dit ziekten zijn waaraan iets gedaan kan of moet worden. Het gaat daarbij om hernia van de tussenwervelschijf, vernauwing van het wervelkanaal met neurologische uitval, tumoren en ontstekingen van de wervels, wervelfracturen, ziekte van Bechterew of afgegleden wervels.

Aspecifieke lage rugpijn is een verzamelnaam voor een aantal moeilijk uit elkaar te houden aandoeningen van de rug. Het NHG heeft besloten dat het niet zinvol is voor huisartsen om hier een nauwkeuriger diagnose te stellen, omdat er geen verschil is in behandeling. Belangrijk is of de rugpijn kort of reeds lang bestaat, maar ook hoe hevig de pijn is.

Oorzaken rugklachten

Rugklachten ontstaan door een samenspel van factoren, die zowel persoons- als werkgebonden zijn. Sportieve factoren: ook door sporten kan men last krijgen van rugpijn, vooral bij turnen waar men de rug vaak moet buigen en overbelasten. probeer ook altijd te stretchen na het sporten.

Tips bij rugklachten

  • Onderzoek toont aan dat langdurige bedrust meer kwaad dan goed doet. Vermijd derhalve liggen in bed, tenzij op dringend advies van je dokter of je fysiotherapeut. Wanneer je bedrust wordt aangeraden dan geldt dit advies voor uiterlijk 3 dagen.
  • Zorg dat je regelmatige kleine stukjes loopt, hiermee onderhoudt je een goede doorbloeding van je rug en voorkomt je tevens dat je stijf c.q. immobiel worden.
  • Vermijd vooroverbukken! Wanneer je toch iets van de grond moet oprapen probeer dit dan met een holle rug te doen en zo diep goed mogelijk in de heupen en knieën te buigen.
  • Probeer zo min mogelijk te zitten. Als je moet, kies dan een stevige rechte stoel en heb een zogenaamde lumbale rol – gemaakt van een opgevouwen handdoek – in de onderrug. Wanneer je opstaat schuif dan eerst zoveel mogelijk naar voren voordat je iets vooroverbuigt. Vermijd zachte stoelen en lage dikke kussens.
  • Wanneer je voelt dat je rust nodig heeft is het beter dat je op de grond gaat liggen dan gaat zitten. Dit neemt namelijk de druk van de lendewervels.
  • Laat het tillen van gewicht in de acute fase van rugpijn achterwege. Zelfs lichte voorwerpen kunnen te veel druk op de wervels geven.
  • Vraag hulp aan anderen bij het verplaatsen van voorwerpen.
  • Vermijd met rechtop zitten in bed en het zitten in bad.
  • Probeer zo min mogelijk auto te rijden. En, als het moet, zorg dan dat de stoel in een rechte positie staat en maak gebruik van een lumbale rol.

 

Vaak kan de fysiotherapeut rugklachten verminderen of verhelpen. Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen aan een fysiotherapeut, vul dan onderstaand formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Telefoonnummer

Onderwerp

Bericht

Gerelateerde berichten