Blessurevrij trainen voor de Enschedese Marathon

Op zondag 24 april gaan weer duizenden mensen meedoen met de Enschedese Marathon. Veel mensen kunnen wel wat hulp gebruiken bij het trainen hiervoor, zo ook Michiel. Miciel is erg gemotiveerd om zichzelf klaar te stomen voor de halve marathon. Hij kwam ruim van tevoren bij Pro-F Professionele Fysiotherapie voor tips en advies over blessures, trainen en klachten.

Doel: halve marathon lopen zonder klachten

Michiel heeft in het verleden beide knieschijven uit de kom gehad, waardoor hij op lange afstanden nog wel eens pijnklachten ervaart. Michiel; “Ik wil graag de halve marathon lopen zonder geblesseerd te raken of klachten te ervaren. Ik wilde graag hoe hij ik het beste kan trainen om de irritaties rond zijn knieën te verminderen. Om uiteindelijk de halve marathon te kunnen lopen”

Onderzoek bij het duursportlab

Voor Michiel is de halve marathon een echte uitdaging: ‘Ik vond het hardlopen vaak zwaar omdat ik zo hard mogelijk probeerde te gaan. Mijn hoop was dan ook dat ik met gedegen oefeningen en trainingen mijn afstand en tempo kon verbeteren.’ Daarom heeft Michiel zich aangemeld bij het Pro-F Duursportlab. Hier is grondig onderzoek gedaan naar drie onderdelen, een algemene check bij sportfysiotherapeut Gea, een kracht- en flexibiliteitsmeting bij de bewegingswetenschapper Wouter en ten slotte een loop- en voetanalyse bij de podotherapeut Maikel.

Asymmetrische voeten en zwakke heupen

Uit deze testen bleek dat Michiel asymmetrische voeten heeft. Dit betekent dat zijn ene voet anders is als zijn andere. Wat de oorzaak zou kunnen zijn van zijn klachten bij langdurig hardlopen. Door op maat gemaakte zooltjes aan te schaffen worden beide voeten gecorrigeerd waardoor de kans op blessures vermindert. Michiel merkt al snel verbetering door de zolen: ‘Door de zolen loop ik veel fijner dan voorheen.’ Daarnaast kan Michiel weinig kracht naar binnen of buiten zetten met zijn heupen. Hiervoor heeft hij oefeningen gekregen om de stabiliteit in de heupen te verbeteren.

Trainen en progressie

Michiel ontving een trainingsschema van 13 weken om naar de halve marathon toe te trainen. Na 6 weken merkte Michiel al erg veel verschil: ‘Waar ik de eerste weken vooral met de rustige duurlopen last had van mijn knieën na een uur, is dat nu nauwelijks nog voelbaar.’ Hij merkt ook dat zijn tempo erg verbeterd is. Na 6 weken tijd was hij gemiddeld 35 seconden per kilometer sneller. Dit is natuurlijk een flinke verbetering.

Daarnaast is ook zijn motivatie toegenomen: ‘Ik liep nooit zo heel lang, maar nu vind ik die lange trainingen juist lekker.’ Dit komt natuurlijk ook door de vooruitgang die hij kan voelen en zien. De intervaltrainingen vindt Michiel nog wel erg zwaar, maar wel bevredigend: ‘Na die trainingen voel je echt dat je tot het eind bent gegaan, wat soms ook wel lekker is natuurlijk.’

Al met al is Michiel enorm tevreden, hij merkt al zoveel resultaat dat hij er steeds meer plezier in krijgt: ‘Ik had verwacht meer last te krijgen op de lange afstanden. Dit motiveert mij om door de trainen en mijn doel van 1:45:00 hoop ik dan ook zeker te gaan halen!’