Mountainbike blessures voorkomen, hoe doe je dat
18603
post-template-default,single,single-post,postid-18603,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Mountainbike blessures

Mountainbike blessures

Mountainbike blessures

Mountainbiken is een populaire sport! Inmiddels zijn er meer dan 520.000 mannen, vrouwen en kinderen die deze sport beoefenen. De belangrijkste redenen om te mountainbiken zijn de uitdaging, het plezier en natuurlijk de gezondheidswinst. Maar zoals bij bijna elke sport is ook het mountainbiken niet zonder risico’s! De kans op mountainbike blessures of een valpartij is aanwezig. In veel gevallen komt dit door een verkeerde rijtechniek of houding.

Meest voorkomende mountainbike blessures

Een ongelukje kan altijd gebeuren en als je valt dan is de kans groot dat je daar een blessure of verwonding aan over houdt. Jaarlijks komen er zo’n 1.800 personen op de spoedeisende hulp terecht. De meest voorkomende blessures, ruim 61%, zijn aan de armen, sleutelbeen of schouder. Ondanks het toegenomen gebruik van fietshelmen is elk jaar 13% van de letsels bij mountainbiken hoofdletsel (bron KNWU).

Blessures voorkomen bij mountainbiken:

Afstellen van de mountainbike

Als je gaat mountainbiken dan dient je fiets natuurlijk afgestemd te zijn op jouw lichaamslengte. Dit zorgt ervoor dat je niet krampachtig op de fiets zit. Zo krijg je onder andere geen rugklachten en je bent beweeglijker op de fiets, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker over obstakels en door de bochten gaat. Als je je fietszadel op de juiste hoogte hebt ingesteld en je hebt je helm opgezet en kun je gaan fietsen. Na een lange tocht kom je terug met pijn in de polsen. Er is eenvoudige manier om dit te voorkomen; stel je remhendels en shifters zo in dat je pols en arm in één rechte lijn staan.

mountainbike houding armen

De basishouding bij mountainbiken

In de periode oktober tot april worden er voor de mountainbikers weer veel toertochten georganiseerd. Rij je weleens één van deze tochten en heb je aan het eind van de tocht last van de rug? De kans is dan groot dat je in een verkeerde houding fietst. Met de juiste houding, die ook de basis vormt voor alle overige mountainbike technieken, rij je comfortabel over de singletracks. Dit is dan ook de houding die veel blessures kan voorkomen!

Ben je net begonnen met mountainbiken en wil jij de basistechnieken onder de knie krijgen? Of fiets je al wat langer maar het lukt je maar niet om snel door de bochten heen te gaan of over obstakels te rijden? Schrijf je dan nu in voor een mountainbike clinic voor beginners of (half-)gevorderden. Bij Skills2Ride betaal je nu voor een ca. 3 uur durende clinic geen € 25,00 maar € 17,50 per persoon per clinic.

 

Tips van de fysiotherapeut;

Een goede rompstabiliteit

Een goede rompstabiliteit is belangrijk bij de statische houding op de fiets. Wanneer er een disbalans ontstaat tussen de buik- en rugspieren zullen er sneller blessures ontstaan. Dan ga je hangen in de rug of houd je het niet vol om met rechte rug te (blijven) fietsen. Voorkom rugklachten door de zogenoemde belasting belastbaarheid te trainen. Door de belastbaarheid te trainen (sterkere spieren) kan je de belasting (langere tijd in dezelfde fietshouding) vergroten. De belangrijkste spieren bij rompstabiliteit zijn (diepe) buikspieren, rug en schouders.

Hamstring blessure voorkomen

Hamstring blessures ontstaan door het trekken aan de pedalen. Het kliksysteem maakt het mogelijk om naast duwen ook te kunnen trekken aan de pedalen. De verhouding tussen duwen – trekken is 80% – 20% Hierdoor laat je de meeste kracht uitoefenen door de grotere spiergroep aan de voorkant van je bovenbenen (de quadriceps) en haal je minder kracht uit de achterkant van de bovenbenen, de hamstrings.

Test je rompstabiliteit

Ben je benieuwd hoe het gesteld is met jouw rompstabiliteit? Laat deze dan testen door een fysiotherapeut van Pro-F Professionele Fysiotherapie. En krijg een advies op maat met juiste oefeningen die jouw rompstabiliteit zal vergroten. Maak bij aanhoudende of terugkerende (pijn)klachten een afspraak met de fysiotherapeut. De juiste begeleiding van een fysiotherapeut kan het herstel versnellen en nieuwe blessures of herhaling voorkomen.