Hamstring klachten laten behandelen bij Pro-F fysiotherapie
16389
post-template-default,single,single-post,postid-16389,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Hamstring klachten

hamstring klachten

Hamstring klachten

Help, het schiet in mijn Hamstring!

Elke voetballer kent het wel, je sprint even met je tegenstander mee en ineens schiet het in de achterkant van je bovenbeen. Je verlaat het veld en in de kantine krijg je 101 goed bedoelde adviezen over je hamstring klachten. Hoe zit het met deze blessure, wat zijn oorzaken, hoe moet je het (laten) behandelen en kun je het voorkomen?

De hamstrings zijn eigenlijk 3 spieren die van net onder je bil naar net onder knie lopen. Normaal gesproken werken deze spieren harmonieus samen met o.a. de bovenbeenspieren (voorkant) en de bilspieren. Natuurlijk kijken wij bij Pro-F fysiotherapie naar het geheel en zien we ook andere samenwerkingsverbanden van de hamstrings. Maar om het niet te complex te maken houden we het hier even bij. In de samenwerking zorgen de hamstrings voor

  • Strekken van het been vanuit de heup;
  • Buigen van de knie;
  • Klein beetje rotatie.

Verder spelen hamstrings een belangrijke rol bij het afremmen van deze beweging.

 

Wat veroorzaakt hamstring klachten:

  • Onbalans tussen verschillende spieren (o.a. m. quadriceps en de hamstrings)
  • Slechte warming up;
  • Vermoeidheid;
  • Slecht bewegende lage rug en of bekken;
  • Een acute sprint van minimaal 30 meter of direct remmen.

 

Er zijn verschillende gradaties bij deze blessure die variëren van stijfheid of een lichte verrekking tot een scheur in het weefsel. Wat zijn de symptomen:

  • Stekende pijn aan de achterkant bovenbeen op het moment van het ontstaan van de blessure;
  • Mogelijk een knappend gevoel tijdens het ontstaan van de blessure;
  • Spiersamentrekking na het ontstaan van de blessure;
  • Een mogelijke gevoel van pijn, zwelling, stijfheid, een blauwe plek, een gekneusd gevoel en/of een “gevoel” van een bal in de spier.

 

Wat moet je doen wanneer je een (vermoedelijke) hamstringblessure oploopt?

Het is altijd verstandig om contact op te nemen met de verzorger van je vereniging en/of een van de therapeuten van Pro-F fysiotherapie. Verder is het erg belangrijk om zo snel mogelijk na het oplopen van de blessure te weten welke gradatie deze heeft. Dit speelt een belangrijke rol in het maken van keuzes richting herstel.

Onderstaande 2 voorbeelden maken meer duidelijk:

Voorbeeld 1: Eenzijdige pijn en stijfheid van de hamstring die zich opbouwt gedurende een voetbalwedstrijd. Ondermeer manueel therapie kan in dit geval een oplossing bieden. Natuurlijk kijken we bij Pro-F fysiotherapie dan meteen of er ook andere oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen.

Voorbeeld 2: Na een sprint van 30 meter voel je een intense pijnscheut in het midden van de hamstring. Wij adviseren in eerste instantie meestal:

  • Probeer 3-4 keer per dag te koelen
  • Compressie (druk op de hamstring);
  • In samenspraak met een huisarts of andere medici mogelijk medicatie.

 

Vervolgens wordt er door een fysiotherapeut (indien nodig in samenspraak met arts) op de praktijk keuzes gemaakt voor de te volgen route.

Naast deze 2 voorbeelden is het goed om ook nog iets zeggen over de rol van de bilspieren binnen het geheel. Zoals gemeld is de hamstring ook van belang bij de strekking vanuit de heup. Hij doet dit samen met de bilspieren. Op het moment dat de bilspieren te laat aanspannen of wanneer je puur hamstring dominant bent, dan is er een grote kans dat deze blessure zich ontwikkelt tot een chronische blessure. Een massage voelt dan lekker en helpt je mogelijk wel door een wedstrijd, maar het zal je nooit helemaal van de klachten af helpen. Enkele simpele oefeningen kunnen hierin een wereld van verschil zijn.

Goede begeleiding is essentieel! Te vroeg beginnen of te snel willen verzwaren van oefeningen kan het herstelproces vertragen. De therapeuten van Pro-F fysiotherapie maken niet alleen keuzes op basis van jarenlange ervaring, maar onderbouwen keuzes ook op wetenschappelijk onderzoek. Ons pallet aan behandelmogelijkheden bestaat uit:

  • Manueeltherapie;
  • Massagetechnieken;
  • Rekkingstechnieken;
  • Kinesiotaping;
  • Functionele training;
  • Aquatraining;
  • Relaties met o.a. een sportpodotherapeut en verschillende artsen.

Voorkomen is beter dan genezen…

Maar helaas zijn er nog veel sporters die hierin vaak de verkeerde of keuzes maken. Natuurlijk moet je altijd een goede warming up doen, maar er zijn ook verschillende simpele technieken die je zelf thuis of tijdens je warming up kunt doen.

  • Zorg altijd voor een goede warming-up voorafgaan aan de activiteit;
  • Gebruik de foamroll om pijnlijke/stijve plekken zelf te masseren;
  • Rek de hamstring in meerdere richtingen en doe dit liefst een aantal malen keren per dag;
  • Versterk je bilspieren. Maak hierbij eventueel gebruik van een miniband;
  • Check samen met een verzorger of een fysiotherapeut van Pro-F of er een disbalans is tussen verschillende spierketens;
  • Laat een fysiotherapeut van Pro-F checken hoe de lage rug en/of je bekken beweegt.

 

Veel succes met bovenstaande tips! Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen aan een fysiotherapeut, vul dan onderstaand formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Telefoonnummer

Onderwerp

Bericht