Actief zwanger de zomer door - Pro-F Professionele Fysiotherapie
15995
post-template-default,single,single-post,postid-15995,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Actief zwanger de zomer door

Actief zwanger de zomer door

De laatste jaren zijn mensen steeds meer gaan sporten. En steeds vaker wordt de vraag gesteld of het wel verantwoord is om tijdens de zwangerschap te sporten. Gebleken is dat het zeker verantwoord is! We leggen je uit waarom.
Er zijn veel voordelen wanneer je sport tijdens je zwangerschap. Zo heeft sporten een gunstig effect op zowel het lichamelijk als geestelijk welbevinden. Ook verhoogt sporten je energieniveau en bereidt het je lichaam beter voor op de bevalling. Verder vermindert het de gewichtstoename en voorkomt het ook het optreden van klachten als rugpijn en obstipatie.

30 minuten bewegen per dag
Vroeger werd zwangeren geadviseerd rustig aan te doen, maar tegenwoordig adviseren we minimaal 30 minuten per dag te bewegen op een matig intensief niveau. De vrouwen die voor de zwangerschap al aan sport deden kunnen daar tijdens de zwangerschap gewoon mee door gaan. Zorg er dus voor ook in de zomer voldoende te blijven bewegen. Probeer naast het aanbevolen half uurtje bewegen per dag minimaal 3x per week te sporten.
Ga je als zwangere sporten in de zomer, houdt dan wel extra rekening met de stijging van de lichaamstemperatuur bij intensieve inspanning. Bij dieren is aangetoond dat een temperatuur van meer dan 39 graden kan leiden tot stoornissen in de aanleg van de baby. Dit proces voltrekt zich in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Ook bij mensen wordt met name in het eerste trimester geadviseerd om op een rustige intensiteit te sporten en om tijdens het sporten te zorgen voor voldoende vocht en verkoeling.

Om oververhitting te voorkomen raden we je het volgende aan:

  • Ga sporten onder koele omstandigheden, dus niet op de warme zomerdagen buiten in de zon.
  • Draag comfortabele ademende kleding.
  • Drink voldoende. Zowel voor, tijdens als na het sporten.

Extra tips:

  • Kies voor een bewegingsvorm die lekker voelt en doe dit op een comfortabele intensiteit.
  • Tijdens het sporten moet je nog in staat zijn om te kunnen praten.
  • Sport liefst onder deskundige begeleiding of samen met iemand. Mocht er dan iets gebeuren, dan heb je hulp bij de hand.
  • Wanneer je je houdt aan bovengenoemde richtlijnen, dan staat niets je in de weg om tijdens je zwangerschap een leuke en vooral ook sportieve tijd tegemoet te gaan waarin je lekker kunt blijven sporten en je net zo vitaal kan voelen als altijd!

Geïnteresseerd in sporten tijdens je zwangerschap?
Bij Pro-F Fysiotherapie zijn we gespecialiseerd in zwangerschap en verantwoord bewegen. We bieden voor zowel de getrainde als minder getrainde vrouwen goede en verantwoorde begeleiding. Kijk op www.zwangerschapscursus-enschede.nl

Tags: