Return to perform

Teamsport in coronatijd

Door de coronamaatregelen is het helaas niet altijd mogelijk om te sporten zoals je gewend bent. Vooral als teamsporter ondervind je hier hinder van. Gelukkig blijft het in Nederland bij een intelligente lock-down en kun je wel buiten hardlopen of fietsen. Toch is dit niet voor iedereen een wenselijk alternatief.

Effect op belastbaarheid

Een periode van weinig tot geen sportuitoefening leidt tot achteruitgang van de algemene belastbaarheid van het lichaam. Het uithoudingsvermogen en het krachtniveau van het lichaam gaat snel achteruit maar ook de explosiviteit van het lichaam levert in. Op fysiologisch niveau neemt de belastbaarheid van pezen en spierweefsel snel af.

Blessures na sporthervatting

Bij een winter,- en zomerstop van een aantal weken, is deze schade nog te overzien. Ondertussen wordt er nu al 9 weken niet meer in groepsverband getraind en is het onbekend wanneer dit weer volledig wordt hervat. Uit onderzoek blijkt een flinke toename van spier,- en peesrupturen bij het hervatten van sport. Dat is gebleken bij sporthervatting van de National Football League (NFL) in 2011, na een lock-down van 16 weken. (Myer, Faigenbaum, Cherny, Heidt & Hewett, 2011).

Blessures voorkomen

Om blessures te voorkomen is een juiste opbouw in de eerste trainingsweken van groot belang. Het lichaam heeft een groot adaptief vermogen, dat houdt in dat het lichaam zich kan aanpassen. Deze aanpassing moet dan wel geleidelijk aan gaan én het lichaam heeft voldoende tijd nodig om te wennen aan de hogere mate van belasting. (Docking & Cook, 2019).

Individuele begeleiding op afstand

Pro-F begeleidt sporters via het innovatieve online trainingsplatform Bridge Athletic. Sporters krijgen op afstand individuele begeleiding van een Pro-F professional met een op maat gemaakt programma. Zo kun je altijd en overal gebruik maken van onze expertise. Inmiddels maken nationale en internationale (top)sporters en topsportorganisaties gebruik van deze dienst van Pro-F.

Return to perform

Pro-F biedt een trainingsprogramma aan om je optimaal voor te bereiden om sport te kunnen hervatten. Het programma, om belastbaarheid te vergroten, richt zich op mobiliteit, kracht, sprong en loopvormen. Het programma is geschikt voor alle teamsporters.

  • Online Trainingsprogramma voor vier weken via de Bridge Athletic app.
  • Per week 3 gevarieerde trainingen.
  • Geen materialen nodig
  • Kosten: Eenmalig €25.00

 

 

 

Heb je vragen? Vul dan onderstaand contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Telefoonnummer

Onderwerp

Bericht

 

 

Geraadpleegde literatuur:

Docking, SI., & Cook, J. (2019). How do tendons adapt? Going beyond tissue responses to understand positive adaption and pathology development: A narrative review. Journal of Musculoskeletal and Neuronal Interactions, 19(3), 300-310.

Myer, GD., Faigenbaum, AD., Cherny, CE., Heidt, RS., & Hewett, TE. (2011). Did the NDL Lockout Expose the Achilles Heel of Competitive Sports? Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 41(10), 702-801.



× Stel je vraag via WhatsApp